کد مطلب:62490 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:232

فواید پیش بینی











سازمان همواره با مسائل و مشكلاتی رو به روست كه مدیران و مسئولان سازمان باید خود را برای موجهه و حل و فصل آن ها آماده كنند. بدیهی است كه بهترین و مطمئن ترین راه برای حل مناسب و معقول مشكلات و مسائلی كه در آینده برای سازمان به وجود خواهند آمد، در ابتدا پیش ‍ بینی صحیح آن ها، و سپس انتخاب راه كار و روش مناسب و معقول برای مقابله با آن هاست. اگر مدیران و مسئولان سازمان قبل از رو به رو شدن با هر گونه مشكل، آن را پیش بینی كرده باشند، تلاش خواهند كرد كه از به وجود آمدن آن مشكل پیشگیری نمایند؛ و چنانچه پیشگیری از وقوع مشكل نیز غیر ممكن بنماید، سعی می كنند كه راه كارها و راه حل های مناسبی برای مقابله اصولی و صحیح با مشكلات و حل و فصل آن ها در نظر بگیرند.

در صورتی كه مدیران سازمان، مشكلات و مسائل آینده را پیش بینی كرده و برای مقابله صحیح با آن ها روش های مناسبی در نظر گرفته باشند، هنگام بروز مشكلات خود را نباخته و سر در گم نخواهند شد؛ بلكه با اتخاذ راه حل های منطقی به حل آن ها خواهند پرداخت. امام علی (ع ) این نكته را تذكر داده و می فرماید:

لا یدهش عند البلأ الحازم؛[1] دور اندیش و آینده نگر، هنگام بلا و مصیبت سرگردان و مبهوت نمی ماند.

بی تردید سازمان ها همواره با فرصت ها و تهدیداتی مواجه هستند. هر سازمانی كه بتواند فرصت ها و تهدیدات آینده را به خوبی پیش بینی كرده و نقاط قوت و ضعف خود و كاركنان را به صورت صحیح ارزیابی كند، از كاستی ها و نقص ها رهایی یافته و از مشكلات و تهدیدات احتمالی به سلامت عبور خواهد كرد. علی (ع ) در یكی از بیانات خود، ضمن توصیه به دور اندیشی و توجه به پیامد كارها، این مهم را سبب نجات از مشكلات و ناگواری ها می داند:

راقب العواقب تنج من المعاطب؛[2] مراقب پیامدها باش، تا از گرفتاری ها نجات یابی.









    1. همان، حدیث 10696.
    2. همان، حدیث 5435.